Description skall sälja dig

En säljande description av en unik undersida kan sälja in dig hos den som söker efter en produkt eller information, även om du kanske inte ligger i toppen på första sidan av Google.

Tänk om de första 3 sökresultaten inte har en säljande description dvs. den text som står under själva rubriken på sökresultatet och du ligger på plats 4 med en bra beskrivning av vad just din sida handlar om. Om de första 3 träffarna inte alls beskriver det som söks efter medan din gör det, så får du kanske klicket!

Julgranskulor skärmdump google resultat
Jag sökte på julgranskulor och fick denna träff på plats 2 och tycker den beskriver det jag sökte efter!

I huvudet
Description skrivs in i <head> fältet. Använder du ett publiceringsverktyg så skall det finnas möjlighet att manuellt lägga till en beskrivning för varje unik undersida!

Description uteblir
Om man inte lägger till en egen beskrivning på själva hemsidan så kommer Google lista något från det textmaterial som finns på den specifika undersidan och då blir det kanske inte så bra som det hade blivit om du gjort det själv!

Kom ihåg att jobba med unik description för den unika undersidan!

Det är små detaljer som kan avgöra ett bra resultat och därför är sökmotoroptimering alltid viktigt!

Det här inlägget postades i Onpage och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.