Titlar på undersidorna

Titlar på undersidorna är inte rubrikerna till textmaterialet! Titlar eller title som det står i koden är det som blir rubriken på själva sökresultatet när du sökt information. Alltså är det oerhört viktigt att skriva titlar på alla unika undersidor.

Hur ser man en titel på en undersida? Jo det gör du enklast genom att kolla längst upp till vänster på din skärm och i det blå fältet eller på fliken. Olika beroende på vilken webbläsare du använder för att surfa.

Title i Internet Explorer
Längst upp till vänster på bilden står det ”Sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring med SEO Sverige – Windows Internet Explorer” och det är Titeln på startsidan för vår hemsida och du kan se den titeln som rubrik när du gjort denna sökning (se en bit ner)

Om du som jag använder wordpress som plattform så brukar rubriken bli själva titeln om man inte använder sig av All in One SEO Pack som är ett Plugin till wordpress och där man kan sätta en separat ”Title”. Du behöver även göra andra inställningar för att det skall bli rätt, men det kan du läsa mer om när du installerat det!

Jag använder mig av All in One SEO Pack och sätter ”Titlar på undersidorna skall vara unika” som title på detta blogginlägg.

En titel på den unika sidan skall med en kort mening beskriva sidans innehåll och ett sökord som man vill bli träffad på bör komma som första ord i titeln. Många har med sitt företagsnamn eller bloggnamn i början av titeln på alla undersidor, men det är inte bra. Sätt hellre detta efter den unika titeln!

En titel skall bestå av max 60 tecken. Skriver man längre så kommer inte hela titel synas i Googles sökresultatlista (SERP). Där kortar Google ner titeln med …

Det här inlägget postades i Onpage och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.